fredag 28. september 2012

Hjelp Europas griser

Ja, jeg er jo veldig engasjert i dyrs rettigheter. 
Jeg spiser sjelden kylling, og hvis jeg gjør det så er det økologisk kylling(Kylling som har mulighet til å gå inn og ut av låven alltid, masser av plass, kan plukke og hakke, sandbade, ikke blir feitet opp men som spiser sunn mat uten tilsatt medikamenter osv. Typisk en Bornholmerkylling), spiser kun økologiske egg og som oftest fra bonden utpå landet her, og spiser nesten aldri gris. Nesten kun pga videoen nedenfor. Jeg er kjempemotstander av pels og kunne aldri DRØMME om å gå rundt i en pelskåpe eller en parkas med pelskant(denne vet man som regel ikke hvor stammer fra, men er ofte fra brutalt mishandlede hunder og katter fra Kina, eller Coyote som blir fanget i snarer og lider i timesvis innen de blir drept)
Mange ting, men kanskje ikke nok. Jeg tror på at det er bedre å gjøre NOE enn ingenting.


"Grise er intelligente og følsomme dyr. Man kan kun forestille sig, hvordan det må opleves for dem at blive fastspændt i flere måneder, mens de føder kuld efter kuld. Unger som de aldrig får mulighed for at røre og pleje, som det er naturligt for grise. Søerne presses så hårdt, at hver 4. må destrueres, inden de blive slagtet. De bliver slidt op af en inhuman produktion. Den nye lov er et skridt i den modsatte retning."
(Tatt fra Anima.dk´s hjemmeside)

Klarer du å overse denne videoen?
SYNES DU DET HER ER OK???????? NEI.... 
Griser er intelligente, renslige, kjærlige og lekeglade dyr. 
Tenkt at vi misbruker vår makt som mennesker så voldsomt, at det skal gå ut over de aller mest uskyldige. 
Mitt hjerte brister for grisene i den såkalte"moderne"landbruk. 
Så tenk over det neste gang du kjøper en svinekotelett eller kjøttdeig fra gris. 
Og hvis du ikke kan la være, så prøv å finn kjøtt fra økologiske landmenn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar